Звіт факультативного курсу «Психологія» за 2014-2015 н.р., Дині Оксани Василівни

   Сучасні тенденції соціального прогресу визначають чітку орієнтацію суспільної свідомості на гуманізацію всіх сфер життя і діяльності суспільства, в тому числі й освіти. Школа стає місцем відкритого спілкування, соціально-психологічний клімат у закладі сприяє особистісному розвитку вихованців, учнів, педагогічних працівників, адміністрації, батьків.
        Відповідно до Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту» метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей, формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору, збагачення на цій основі інтелектуального, творчого, культурного потенціалу народу, підвищення освітнього рівня народу, забезпечення народного господарства кваліфікованими фахівцями. Одними із завдань освіти є збереження й зміцнення фізичного та психічного здоров'я учнів (вихованців). Основними аспектами психічного здоров'я вчені визначають такі: позитивне відношення до себе, оптимальний розвиток, самоактуалізація особистості, психічна інтеграція, особистісна автономія, реалістичне сприйняття оточення, вміння адекватно впливати на оточення.
     Сучасна система освіти має створювати умови для максимальної реалізації активності, самостійності, ініціативності учнів у навчально-виховному процесі.
    Суттєву роль у гуманізації закладу освіти відіграє психологія. Основною ідеєю гуманізації освіти є введення курсу «Психологія» як навчального предмета, який за своїм змістом, методами і засобами може надати учням найбільш адекватний інструмент для отримання знань про людину, створити умови для розвитку суб'єктивної творчості учня й пізнання самого себе.
    З 2010 року у Стенятинській ЗШ І-ІІІ ступенів вивчається факультатив «Психологія» у 10 класі.
   Метою програми факультативу є розвиток компетенцій учнів у галузі людинознавства, формування вміння конструктивної взаємодії з оточуючим світом та іншими людьми.
     У процесі вивчення психології я не ставлю за мету вивчення основних понять предмета (набуття понятійних знань). Старшокласникам, для яких характерні постійні питання «Хто я?», «Який я?», теоретичні поняття з психології мають меншу цінність порівняно з життєвими знаннями, уміннями себе вести в тій чи іншій ситуації. Навчальний курс містить основи психологічних знань про себе і про інших, розвиває навички психологічної та фізичної саморегуляції, формує психологічно вірні уявлення про шляхи подолання проблем у спілкуванні, знайомить учнів із багатством внутрішніх станів і переживань людини.
Завдання  факультативу:
- сформувати прагнення до самоаналізу, самовдосконалення;
- сформувати навички конструктивного вирішення проблем;
- розвинути самоповагу і повагу до інших;
- сформувати вміння досягати успіху;
- навчити учнів оцінювати власні сильні і слабкі сторони особистості;
- розвинути здатність виражати власні почуття, давати і отримувати зворотній зв'язок;
- сформувати     вміння     відстежувати     результати     власного     розвитку, самовдосконалення;
- навчити    учнів   планувати   свій   час,   визначати    пріоритети,   життєві  перспективи, приймати рішення.
    Результатом вивчення факультативу «Психологія» є призери та учасники Всеукраїнської обласної олімпіади з «Педагогіки і психології»  ІІІ місце Середа Соломія та учасник  Задорожна Ірина. 


Свої набуті психологічні знання, психологічні вміння, навички , досвід творчої діяльності, формування емоційно-ціннісного ставлення до життя  учні отримали в процесі вивчення психології. Постійно проводяться тренінги,  кореційно-розвивальні заняття, анкетування, тижні психології а також конкурс газет. Ефективність навчання визначається позитивною особистісною динамікою, яка проявляється у здібностях учнів правильно оцінювати свої переваги та недоліки і відповідно до отриманих знань приймати оптимальні рішення,  вмінням передбачувати результати власної поведінки, сформованою потребою у самопізнанні, розвитком критичного мислення,  терпимості, відповідальності.
Учні  вчаться самовизначатися (брати на себе відповідальність за поведінку, вчинки,    слова   тощо);  вирішувати проблеми (вміти    вибирати   і    використовувати конструктивні способи взаємодії з іншими людьми); бути впевненими у своїх можливостях та мати  адекватну  самооцінку;  бути  толерантними,  емоційно  стійкими,  доброзичливо ставитися до життя.
Засвоєння психологічних знань сприяє розвитку особистості учнів, а саме:
-         розвитку почуття власної гідності;
-         зниженню рівня агресивності;
-         підвищенню рівня рефлексії і самопізнання;
-         зростанню пізнавальної активності та інтересу;
-         гуманізації системи стосунків з соціумом і самим собою;
-         зростанню рівня розуміння та прийняття інших людей;
-  формуванню вміння прогнозувати й планувати своє життя на перспективу
     -    розвитку креативності та особистісному зростанню;
-         розвитку креативності.